Thursday 3 May 2012

Larian 40 Taman #15: Padang Polo, Ipoh

Jangan keliru, taman ini juga dikenali sebagai Taman Rekreasi Sultan Abdul Aziz. Namun, di kalangan masyarakat tempatan, ianya dipanggil sebagai Padang Polo oleh kerana lokasinya yang berhampiran Ipoh Turf Club. Dan di situlah telah diadakan larian ke-15 dalam siri Larian 40 Taman pada 29 April yang lepas. Ini juga merupakan kali pertama Larian 40 Taman singgah ke negeri Perak.


Padang Polo terletak di Jalan Tambun dan dikatakan mempunyai laluan joging yang terbaik di Ipoh. Malah, kami mendapat info yang Baginda Sultan Perak juga gemar berjoging di sini bila ada kesempatan.

Kami sampai di lokasi sebelum 7.30 pagi dan sempat menikmati keindahan matahari naik.


Dan sememangnya, ramai pengunjung telah pun sampai ke sana ketika itu. Kami perhatikan ramai kanak-kanak sedang bermain di taman permainan manakala yang dewasa pula, berjoging dan melakukan senaman taichi.



Larian telah dimulakan sekitar jam 7.45 pagi. Trek joging di sini memang bagus dan mudah diikuti. Laluan di sini mendatar kecuali ada sedikit laluan naik bukit yang tidak lebih daripada 50 meter.



Apa yang sangat menarik di sini juga adalah aktiviti aerobik yang mendapat sambutan yang begitu hebat. Lengkap dengan sistem bunyi yang baik dan jurulatih-jurulatih,kami diberitahu yang program ini cukup popular di kalangan masyarakat bandaraya ini.



Sementara itu, peserta-peserta Larian 40 Taman telah membuat 2 pusingan sekeliling taman dengan jarak keseluruhan 2.6km.




Terima kasih kepada semua yang hadir!



No comments:

Post a Comment