Saturday 28 July 2012

Larian 40 Taman #22: Hyde Park, London

Buat pertama kalinya, Larian 40 Taman telah ke luar negara dan sampai ke London, England! Larian secara solo pada 7 Julai lepas telah diadakan oleh pengasas projek M.Zulkifli yang turut menyertai British 10k London Run keesokan harinya.


Hyde Park merupakan sebuah taman yang cukup ikonik, bukan sahaja di United Kingdom, malah di dunia. Bersebelahan Hyde Park pula adalah Kensington Gardens. Walaupun merupakan dua taman berbeza, lokasinya yang bersebelahan memudahkan orangramai untuk menggunakan kemudahan kedua-dua taman tanpa sebarang kekangan.

Hyde Park juga terkenal kena Speakers' Corner dan untuk sekian lama merupakan lokasi "favourite" untuk sebarang acara protes. Keluasan Hyde Park adalah lebih kurang 142 hektar dan ianya terletak betul-betul di pertengahan bandaraya London dan dihubungi oleh beberapa stesyen Underground.


Larian pada pagi itu dimulakan seawal 5.30 pagi. Cuaca agak dingin ketika itu, sekitar 15 darjah celcius. Namun, suasana sekeliling tetap indah dan menarik. Kelihatan juga kerja-kerja dilakukan untuk tapak konsert sempena dengan Sukan Olimpik 2012.



Secara keseluruhannya, jarak yang dilalui adalah 3.55km seperti yang telah dirakamkan di bawah.


No comments:

Post a Comment