Wednesday 22 February 2012

Larian 40 Taman #6: Taman Subang Ria

Larian keenam dalam siri Larian 40 Taman 100 Kilometer telah diadakan pada hari Sabtu lepas, 18 Februari 2012 di Taman Subang Ria, Subang Jaya.


Taman ini telah lama menjadi tumpuan aktiviti rekreasi bagi penduduk setempat. Diwujudkan pada lewat tahun 1980an, Taman Subang Ria merangkumi kawasan lebih daripada 72 ekar dan terletak di Seksyen 12, Subang Jaya. Ianya juga mempunyai tiga tasik.


Beberapa tahun lepas, kontroversi mengenai taman ini timbul apabila cadangan untuk memajukan kawasan taman ini telah diketengahkan. Namun, oleh kerana protes yang dilakukan pelbagai pihak, cadangan itu hanya tinggal cadangan.

Larian 40 Taman di sini bermula sedikit lewat apabila ramai peserta yang kurang kenal dengan kawasan ini, tidak dapat mencari tempat perjumpaan seperti yang dijanjikan. Namun, larian dapat dimulakan sebelum pukul 8 pagi dengan penyertaan beberapa muka baru di samping peserta-peserta tegar.



Selepas sesi memanaskan badan, pelari-pelari pun memulakan larian di sekeliling trek yang berukuran 1km setiap pusingan.



Trek di sini memang mudah untuk berlari dan suasananya amat tenang, walaupun berhampiran dengan Lebuhraya Persekutuan. Kelihatan di taman ini juga beberapa kumpulan yang membuat senaman tai chi.




Walaubagaimanapun, selepas satu pusingan, hujan renyai mula turun. Ini tidak melunturkan semangat pelari-pelari yang secara puratanya menghabiskan tiga pusingan, sementara ada yang menyambung larian hingga lebih daripada itu!




Terima kasih kepada semua yang menjayakan larian keenam ini!

3 comments:

  1. It's a good thing you started here. Take up the 5k or 10k challenge at the upcoming kl marathon in June! Go to fb and search for chap Ayam runners and FMVs 2010 to get to know more runners and more to join you!!

    ReplyDelete
  2. Thank you : ) I've ran most of the events around town. My personal blog is www.mzulkifli.com Hope to see you at one of our runs soon!

    ReplyDelete
  3. Got ur blog in my list. Unfortunately am down wt fractured pelvic, no running for me many months but I will be supporting full marathon runners at km36 with drinks and food ..insyaallah! Keep running :)

    ReplyDelete