Thursday 25 October 2012

Larian 40 Taman #27: Hutan Bandar Mutiara Rini

Larian ke-27 dalam siri Larian 40 Taman telah diadakan di Hutan Bandar Mutiara Rini, Skudai  pada 7 Oktober yang lepas. Ini juga merupakan larian ke-3 di negeri Johor selepas Taman Merdeka dan Taman Hutan Bandar di Johor Bahru.


Hutan Bandar ini berkeluasan 25 hektar dan diselenggarakan pihak Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah. Ia telah dibangunkan sebagai taman beriadah untuk masyarakat setempat dan juga sebagai tarikan pelancong.



Hutan Bandar yang dibangunkan sejak 2008 ini, "kini mempunyai 200 spesies tanaman berbeza dengan 3,200 pokok yang telah membesar. Antara pokok yang ada adalah asam gelugur, keranji, tampoi, tongkat ali, jelutong, kempas, keruing bulu, bachang, johor, gelam, giam jantan, ipoh dan gaharu".

Antara kemudahan yang disediakan di sini termasuklah bangunan serbaguna, tempat letak kereta, wakaf, menara pandang, taman bunga dan taman herba.Ianya turut mempunyai Dataran Sekapur Sirih yang dibina dengan kos RM24 juta untuk kegunaan acara rasmi dan keramaian termasuk sambutan Hari Kemerdekaan.


Kewujudan 24 rumah limas yang mewakili 24 pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini juga menyerikan lagi hutan tersebut dan ia boleh digunakan untuk ruangan seminar, kursus, bengkel dan keramaian.


Tinjauan kami ke sana juga mendapati Hutan Bandar Mutiara Rini sesak dengan pengunjung di waktu petang di mana aktiviti bermain layang-layang sangat popular.

Di waktu pagi pula, aktiviti senamrobik turut diadakan.


Trek untuk berlari juga luas dan mudah diikuti dengan pelbagai pemandangan menyejukkan mata. Lokasi ini juga sesuai untuk mereka yang berlatih untuk "trail run".





Terima kasih diucapkan kepada semua yang hadir pada pagi itu!

2 comments:

  1. Salam .. nak tanya...
    3.4 Km tu satu round ke?

    tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tak kut cik Edi.
      saya selalu jugak lari kat sini tp rasanya 2km lbh je kut.

      Delete