Wednesday 25 January 2012

Larian 40 Taman #2: Taman Merdeka Johor Bahru

Larian kedua dalam siri "Larian 40 Taman 100 Kilometer" telah diadakan pada sabtu lepas, 22 Januari 2012, di Taman Merdeka, Johor Bahru. Lebih kurang 50 peserta telah mengikuti larian kali ini.



Menurut portal rasmi MBPJ, "Taman ini diberi nama Taman Merdeka bersesuaian dengan konsep keseluruhan yang ingin diketengahkan. Taman yang terletak di Tasek Utara iaitu kira-kira 3 km dari pusat bandaraya Johor Bahru ini mempunyai kawasan seluas 31 ekar yang merangkumi pembangunan Fasa 1 dan Fasa 2. Di sini pengunjung bukan sahaja dapat beriadah tetapi juga dapat mempelajari berhubung kemerdekaan melaui komponen pembangunan yang telah disediakan."

Peserta-peserta telah mula berkumpul kira-kira jam 7.15 pagi, dan seperti larian pertama, pencetus idea projek ini, M. Zulkifli, telah memberi sedikit taklimat mengenai objektif larian. Kelihatan pada pagi itu, peserta dari pelbagai peringkat umur, termasuklah kanak-kanak sekolah yang datang dengan keluarga masing-masing.



Suasana pagi itu cukup ceria di tengah-tengah persekitaran yang indah dan tenang.




Larian telah dimulakan jam 7.45 pagi dan peserta-peserta telah membuat dua pusingan besar keliling taman yang mencapai jarak 2.46km secara keseluruhannya.Trek larian di sini sangat baik dan sesuai untuk pelari-pelari tak kira tahap dan kemampuan.








Bagi ramai peserta, ini merupakan kali pertama mereka datang ke Taman Merdeka dan mereka melahirkan rasa ingin kembali selepas larian hari itu. Dan itulah merupakan sebahagian daripada objektif "Larian 40 Taman".










Peserta-peserta juga sempat beramah mesra sesama sendiri selepas larian dan juga bersarapan bersama.

No comments:

Post a Comment