Wednesday 25 January 2012

Larian 40 Taman #3: Taman Rekreasi & Terapi Pantai Purnama Port Dickson

Berbeza dengan dua larian sebelum ini, larian ketiga dalam siri "Larian 40 Taman 100 Kilometer" di Taman Rekreasi & Terapi Pantai Purnama Port Dickson telah diadakan secara solo oleh pengasas projek, M. Zulkifli.


Taman tersebut terletak di Batu 9 Jalan Pantai, Telok Kemang dan larian telah diadakan pada hari Selasa yang lepas, 24 Januari 2012.

Pantai Purnama (yang dulunya dikenali sebagai Pantai Batu 9), merupakan antara pantai yang popular di Port Dickson dengan pelbagai kemudahan termasuk tapak untuk berkhemah, restoran, tandas dan di bahagian taman pula, terdapat "boardwalk", laluan pejalan kaki dan wakaf.


Suasana di sini memang sungguh tenang dengan udara yang nyaman. Laluan pejalan kaki yang digunakan untuk larian hari itu lebar dan tidak licin, tetapi memerlukan tenaga yang lebih untuk memanjat beberapa anak bukit. Untuk ke "boardwalk", perlu juga menggunakan tangga.






 Jarak untuk larian kali ini adalah 2.23km.



Tetapi perlu diketengahkan di sini juga tentang kebersihan Pantai Purnama itu sendiri. Agak mengecewakan apabila melihat pesisiran pantai yang sangat kotor dan dicemari sampah-sarap yang ditinggalkan mereka yang beriadah di sana. 



Diharap orang ramai yang berkunjung ke pantai dapat memberikan kerjasama kepada pihak bertanggungjawab dengan membawa plastik sendiri di samping tidak dengan sewenang-wenangnya mencampakkan apa saja sampah di dalam tangan ke dalam laut.

No comments:

Post a Comment