Thursday 17 May 2012

Larian 40 Taman #17: Taman Putra Perdana, Putrajaya

Dari Kota Kinabalu, Larian 40 Taman telah kembali ke Semenanjung Malaysia apabila Larian ke-17 telah diadakan di Taman Putra Perdana, Putrajaya pada 12 Mei yang lepas.

Maklumat daripada portal PPJ: "Taman Putra Perdana terletak di lokasi tertinggi di Presint 1. Ianya di kelilingi oleh Persiaran Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dan bertindak sebagai perantara di antara dua domain semula jadi di utara dan domain Kerajaan dan dan Perdagangan di sebelah timur dan selatan. Taman ini adalah antara taman terbaik untuk menikmati panorama Putrajaya.

"Antara kemudahan dan tarikan yang disediakan termasuk mercu tanda Putrajaya, taman teres, plaza air terjun, taman wangian, gazebo dan wakaf."



Sememangnya, buat yang pertama kali berkunjung ke sini, perasaan takjub timbul apabila menjejakkan kaki di Taman Putra Perdana. Diselenggara dengan baik sekali, taman ini juga mempunayi kemudahan dan tarikan yang tidak terdapat di taman-taman lain.

Namun, apabila tiba di sana lebih kurang jam 7.10 pagi, kelihatan belum ramai pengunjung lagi di situ. Kami kemudian diberitahu taman ini lebih dikunjungi pada waktu petang, lebih-lebih lagi di hujung minggu.


Pada pagi itu, selain dari beberapa orang pelari-pelari tegar Larian 40 Taman, ada juga peserta-peserta baru yang datang dari Shah Alam dan Putrajaya sendiri. Seperti biasa, selepas senaman memanaskan badan, larian telah dimulakan sekitar jam 7.45 pagi.




Menarik di sini ialah pengunjung boleh memilih laluan mengikut kemampuan ataupun kecenderungan masing-masing. Dan oleh kerana ianaya lebih berbukit-bukau, kami diberitahu yang taman ini sering digunakan bagi mereka yang menjalani latihan larian secara serius.


Sudah tentu, pemandangan dari taman ini juga begitu hebat dan istimewa sekali.




Ini pula satu lagi tarikan di sini, Laman Megalit.





Tidak dinafikan laluan bagi larian kali ini sedikit sukar kerana berbukit-bukau, tetapi peserta-peserta tetap bersemangat menghabiskan larian sebanyak dua pusingan dengan jarak 2.7km.



Peserta-peserta  juga telah menerima cenderahati t-shirt eksklusif sumbangan TV9.





Terima kasih kepada semua yang telah menjayakan larian kali ini!


2 comments: