Wednesday 6 June 2012

Larian 40 Taman #18: Taman Perbandaran Pulau Pinang

Larian 40 Taman, 100 Kilometer telah ke Taman Perbandaran Pulau Pinang (juga dikenali sebagai Youth Park) pada 3 Jun yang lepas. Ini merupakan kali pertama team Larian 40 Taman ke utara tanahair!



Sedikit maklumat mengenai taman ini:

The Penang Municipal Park or Taman Perbandaran Pulau Pinang, is a huge park at the edge of George Town. This recreational park for the people of Penang is accessed by a single one-way route, entering through Persiaran Kuari. The Municipal Park was born from quarry land and was created in the early 70's, to provide a recreational area for youths. In its earliest incarnation, the Youth Park, as it was called at that time, had a skating rink (which it still has) and an outdoor auditorium. There was also a place for archery and hiking.

Over the years, as more funds were allocated to increase recreational opportunities for the public, more facilities were added to the park. Now, it also has a water park complete with fountains of various sizes and a cascade of pools.

The Municipal Park is managed by the Penang Island Municipal Council, or Majlis Perbandaran Pulau Pinang, the council that looks after the whole island.


Cuaca pada pagi itu sedikit mendung selepas hujan turun waktu subuh di Pulau Pinang, sudah tentu keadaan yang begitu ideal untuk berlari.

Peserta-peserta telah berkumpul di kawasan letak kereta dan berjumpa dengan penganjur, M.Zulkifli. Seperti biasa, senaman memanaskan badan telah dilakukan sebelum larian bermula.




Peserta-peserta membuat satu loop yang besar yang membawa mereka keluar dari kawasan taman dan masuk semula melalui pintu utama.  





Persekitaran di taman ini memang sangat menarik dengan kehijuan yang menyerlah di samping kehadiran kera-kera yang juga menjadi satu tarikan.




Namun begitu, kawasan tempat letak kereta agak sesak pada pagi itu kerana adanya acara yang dilangsungkan di padang besar di situ. Tapi kami seronok melihat begitu ramai sekali warga Pulau Pinang yang turun untuk beriadah sempena hujung minggu dan cuti sekolah.



Terima kasih diucapkan kepada semua peserta-peserta Larian 40 Taman yang ke-18 ini!


No comments:

Post a Comment